Mingel- och raggningsskola!

Mingel- och raggningsskola, det låter spännande. Och välbehövligt. I vanliga fall brukar jag berätta för andra hur de ska bete sig – nu får jag själv sitta på skolbänken. Lite nervöst.

På t-banan in till Medborgarplatsen där vi ska träffas, sitter en lätt imbecill man som högljutt pratar i sin mobiltelefon. Han ska på thai-massage. Klockan 19 en lördagskväll i Skarpnäck. ”Jag är framme om 45 minuter”, gastar han högt så att hela vagnen hör. Själv har jag mina misstankar om vad som ska masseras… Kanske jag ska erbjuda honom min plats på kursen? Han behöver den nog bättre än jag…

Själv ringde jag (och hade  betydligt lägre tonfall) upp min älskling. Plötsligt gick det upp en liljeholmare för honom, vad jag skulle spendera kvällen med… Fast vad skulle han ha att vara orolig för? Som Oscar Wilde sa: ”Jag har enkel smak. Jag nöjer mig med den bäste!”

Micheal (ja, namnet stavas så men uttalas Michael fast på engelska – ”Majkel”), möter mig med en varm kram. Han ser ut som en ung, snygg framgångsrik Barack Obama i sin grå kavaj och matchande byxor. En neongrön slips bryter busigt av.

Själv har jag på mig min nya favoritoutfit – combatkläder, komplett med en rosa tröja och samt väska från luftvärnet, som jag använder som handväska. Dessutom dekorerad med två rosa majblommor, vilka jag ideligen sticker mig på.

Skäms en smula över hur jag ser ut intill snygga Micheal men han hasplar snällt ur sig att jag har snygga sneakers. (Sanningen att säga är de både smutsiga, slitna och redo för soptippen men jag blir glad ändå!)

-Vill du ha något att dricka? är det första denne borne gentleman frågar, innan vi slår oss ner vid ett ledigt bord. Nästan direkt får vi sällskap av två tjejer och Micheal demonstrerar direkt hur skicklig han är på att mingla och ragga. Inom några minuter har han fått telefonnumret av den ena tjejen.

Vi pratar en stund med dem innan Micheal signalerar åt mig att det är dags att mingla vidare. Två äldre herrar den här gången. Micheal är lika bra på att prata med dem som med tjejerna – ingen diskriminering där inte.

Efter nästan två timmar i Micheals sällskap (kändes som ett ögonblick), känner jag mig oövervinnerlig – jag är ett nyblivet mingelproffs!

Läs gärna mer om Micheal och hans företag på http://www.iinteract.se

Marie Hagberg

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

