Kreativ Insikt

toppbild_0811

Det här inlägget har jag fått från det fina nyhetsbrevet ”Kreativ Insikt”.

Kreativ Insikt – Nyhetsbrev 15 maj 2009

Varför råkar jag ut för konflikter hela tiden?

Hamnar du ofta i konflikt eller konfrontationer? Eller kanske aldrig i vanliga fall och så plötsligt kommer en period av ständiga konfrontationer och du undrar var de kom ifrån? Är det fel på mig eller min omgivning? Vad beror allt på?

Det kan vara lätt att antingen alltid lägga anledningarna utanför sig själv och inte själv ta ansvar – eller att ständigt ta åt sig och tänka att det är mig det är fel på. Ingetdera tar oss framåt och ut ur krisen.

Här kommer några tankar runt vad som kan orsaka konflikt och även kriser i livet, som har hjälpt mig och kanske kan hjälpa dig vidare:

Den första fråga jag skulle ställa mig själv är om konflikterna uppstår konstant, hela tiden, eller om det är enstaka konflikter då och då?

Det yttre speglar det inre

Om jag lever i en värld med många konflikter hela tiden skulle jag i första hand titta på hur mitt inre liv ser ut. I min värld speglas nämligen vårt inre i vår yttre värld. Har jag oro, konflikter, rädslor, förvirring inom mig? Då är det det som också manifesteras utanför mig, som jag drar till mig. Det kan ju kännas jobbigt att höra, men det innebär ju samtidigt att jag kan göra någonting åt det!

Om jag börjar arbeta med mig själv – acceptera och älska mig själv, förlåta, hitta mina drömmar, stå upp för mig själv och se på mitt liv med kärlek – ja, då tror jag att konflikterna kommer att börja minska i antal och bli mildare. De behövs ju inte längre för att visa mig vägen, jag har hittat den.

Naturligtvis går en sådan här förändring inte över en natt, så lite tålamod behövs, men det går att göra. Livet ska inte vara en kamp, tycker jag, utan en spännande resa.

Om konflikterna bara händer ibland och jag blir förvånad när de dyker upp, för jag tycker nog att jag har ordning på mitt inre kan de bero på flera olika saker:

Det undermedvetna spökar

Det kan vara så att det är undermedvetna konflikter som visar sig omkring oss. Vårt undermedvetna är enormt stort jämfört med vår medvetna. Där finns till exempel minnen och erfarenheter från barndomen (ja, många tror även från tidigare liv), som präglar oss djupt.

Även om vi medvetet affirmerar lycka, kanske vi har en omedveten ”regel” från barndomen i vårt undermedvetna som säger att vi inte är värda lycka. Eftersom det undermedvetna är så stort så ”vinner” det kanske över våra försök att affirmera lycka i livet.

Hur kan jag då komma tillrätta med det undermedvetna? Det finns många sätt och tekniker, bland annat genom olika former av terapi som går under det medvetna (psykosyntes, symboldrama, regression, bildterapi, Resan med mera), meditation, genom att förlåta sina föräldrar och ta hand om sitt inre barn. Man får prova sig fram!

I skottgluggen för andras konflikter

Det kan också vara så att det är andras konflikter som manifesteras och jag råkar vara i närheten. Det har egentligen inte med mig och göra. Detta kan i och för sig diskuteras, för i min värld har allt som händer i mitt liv på något sätt med mig att göra – men det kan ju ändå vara så att jag inte är huvudorsaken till det som sker.

Hur ser din omgivning ut? Du kan fundera över om det kan vara någon annan som drar till sig de konflikter som du också hamnar i. Liten varning: Var inte för snar att dra slutsatsen att det är någon av dina nära som har ett stökigt inre – det är så enkelt att skylla på andra… 🙂

Du följer ditt syfte

I min värld är det också så att vi har kommit hit till jorden med ett syfte, det är någonting vi ska uppnå, lära oss eller helt enkelt bara uppleva. Vi kommer inte ihåg det på en medveten nivå, men vi har minnet av vårt syfte som ett litet frö inom oss och det ligger i det undermedvetna.

Det här fröet kan se till att det manifesteras i vår omgivning som vi behöver uppleva och vara med om för att uppnå vårt syfte på jorden. I det kan det ingå både kriser, sjukdomar och konflikter.

Din dröm håller på att manifestera sig

Slutligen kan det vara så att du har ställt upp en vision för dig själv, ett mål, en dröm, som du agerar för att uppnå. Säg att du har manifesterat att du ska bli en mycket framgångsrik expert inom ditt yrke. Idag är du inte det. Det finns alltså ett glapp som måste fyllas för att du ska kunna uppnå din dröm. Kanske många saker som du behöver lära dig.

Ett av de snabbaste sätten vi kan lära oss viktiga saker på (om vi är öppna för det) är genom kriser. Du har kanske råkat ut för en konflikt eller en kris för att du behöver lära dig någonting som du måste kunna för att uppnå ditt mål.

Jag anser inte att konflikter och kriser nödvändigtvis är av ondo (även om de kan vara bra jobbiga att ta sig igenom!) – de kan tvärtom vara fantastiska möjligheter för oss att lära oss någonting nytt. Visst kan livet bli en spännande resa, när man ser det på det sättet…? Lycka till!

Varma hälsningar,
Carolina

Prenumerera på nyhetsbrevet du med: Kreativ Insikt

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

